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www.birdy-freunde.de/events/origami/koeln-060730.html - ausgedruckt am 26.03.2017

Rheinische Origami-Tour – 1. Internationale Origami-Tour

In het land waar we buren werden – Nachbarn am Niederrhein

30. Juli 2006

 

Niederländischer Bericht

 

Von Bernd Kloeckner
Eine Fahrt der Superlative versprach die erste internationale Origamitour zu werden: Viele Teilnehmer, komplizierte Logistik, extrem heißes Wetter – was sollte das wohl werden?

Die praktische Sonntagsanbindung der niederländischen Teilnehmer per Zug von Arnhem nach Emmerich (ein Hauptgrund für die Wahl des Startortes) war einige Wochen zuvor gestrichen worden – immerhin gelang es, das Verkehrsunternehmen Syntus zum Einsatz eines Sonderbusses zu bewegen. Auch wegen der Hitze hatten wir uns so einige Gedanken gemacht, aber pünktlich zur Tour sanken die Temperaturen um einige Grade, so dass wir es angenehm warm hatten.

Die Zahl der Teilnehmer war natürlich schwer abzuschätzen, aber nachdem zum Schluss auch noch Anfragen aus Belgien gekommen waren, waren wir schon sehr gespannt. In den Regionalexpress nach Emmerich stiegen schon in Köln sieben Teilnehmer ein, in Düsseldorf kamen eine Menge hinzu, so dass sich schon beim Aussteigen eine imposante Gruppe zusammenfand.

Ausfalten

Die traf auf die per "Faltbus" aus Arnhem Eingetroffenen sowie einige Autoreisende (aus Ost-Vlaanderen und Antwerpen wäre es per ÖPNV wirklich ziemlich schwierig geworden). Für das "Gruppenbild mit Faltbus" war jedenfalls schon ein Weitwinkelobjektiv erforderlich.

Gruppenbild mit Faltbus

Mit 32 Teilnehmern (aus Belgien, Deutschland und den Niederlanden) haben wir den bisherigen Rekord von 20 (mittlere Erft, Frühling 2005) jedenfalls deutlich übertroffen. Dennoch ergab sich eine wohlgeordnete und vergleichsweise flotte Fahrt über den Rheindeich nach Schenkenschanz. Hinter der Stauwand (die Insel ist eine Art Rhein-Hallig mit entsprechender Hochwassergefahr) haben wir uns dann die erste Pause gegönnt.

Pause in Schenkenschanz

Zurück aufs Festland ging's dann mit der Schenkenschanzer Mini-Fähre – recht betrachtet ist es ja eigentlich eine Falt-Fähre!

Faltfähre

Drüben trafen wir dann den 32. Mitfahrer: Jos war mit seinem Kettwiesel aus Nijmegen herübergekommen. Bruno aus Gent hat es sofort ausprobiert.

Probefahrt

Mittlerweile war die Mittagszeit schon überschritten, bei manch einem regte sich der Hunger, und so beschlossen wir, noch kurz vor der Grenze in einem einladend aussehenden Gartenlokal unsere Mittagspause zu machen. Die Menge der geparkten Falträder (Tandem inklusive) erregte mal wieder einiges Aufsehen.

Der Fuhrpark

Das galt natürlich auch für das Kettwiesel. Dieses Dreirad ist zwar nicht faltbar, bietet aber auch unter Park-Gesichtspunkten erstaunliche Möglichkeiten.

geparktes Kettwiesel

Passend zur Origamitour hatte unser Biergarten auch zwei faltbare Musiker zu bieten, die sich für kleines Geld ausfalteten und Tuba und Akkordeon spielten (echte Instrumente, per Walze bedient; faszinierend).

Faltmusik

Das menschliche Personal war leider weniger zuvorkommend, und so wurde die Pause erheblich länger als geplant. Bei der Weiterfahrt ging es dann endlich über die Grenze in die niederländische Provinz Gelderland. Abenteuerlich wurde es dann im Bereich jener Flussbiegung, wo der Rhein zum Waal wird; im Millingerwaard gerieten wir an einen der schlimmsten Feinde von Fahrzeugen mit kleinen, schmalen Rädern: Sand!

Sandmarsch

Da hieß es dann auch für die Hartgesottenen, für ein paar hundert Meter zu schieben. Den Millinger Teetuinen ließen wir angesichts der fortgeschrittenen Zeit links liegen; auch das ursprünglich geplante Ziel in Persingen erwies sich als nicht erreichbar. (Ein andermal vielleicht?) Auf der Rückfahrt külte es dann durch Regenschauer mehr und mehr ab. Bei der Einfahrt nach Emmerich sorgte einer davon für eine Aufteilung der Gruppe, so dass sich einige in der Fußgängerzone zu einer Pizza niederließen, der Großteil jedoch wie geplant Emmerichs neue Rheinpromenade erreichte und sich dort noch Kaffee und Kuchen genehmigte.

Kaffeepause auf der Rheinpromenade

Kurz vor Abfahrt von Bus und Zug gab es dann doch noch "richtigen" Regen, so dass wir uns nur noch im Vorbeifahren voneinander verabschieden konnten. Das macht aber nichts, da wir uns sicher bei einer der nächsten Touren wiedersehen werden. Über eine Dreiländertour im Raum Limburg wird bereits nachgedacht ... Und die nächste Rheinische Origamitour kommt sowieso!

Zum Schluss noch die obligatorische Fahrzeugstatistik.
Faltbar: 12 Bromptons (ha!), 11 Birdys, 1 MiFa-Klapprad, 1 Bike Friday-Tandem;
nicht faltbar: 1 Kettwiesel, 1 Pedelec und 5 Standard-Fahrräder, zumeist (wen wundert's!) Hollandfietsen.

Dank an Jan Berkelder für Tourplanung und Faltbus-Organisation.

 

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1e Internationale Origami-Tour in het Nederlands-Duitse grensgebied langs de Rijn

In het land waar we buren werden

Zondag 30 juli 2006

 

Jan Berkelder
Het zag er meteen al naar uit dat het een bijzondere rit zou worden, deze eerste internationale Origami-ride: veel deelnemers, een ingewikkelde organisatie, een gevaarlijke hittegolf. Het kon een succes of een afgang worden.

Het eerste probleem bij de voorbereiding was het vervallen van de treinverbinding van Arnhem naar Emmerich, kort voor de tocht. Die treinverbinding was nu juist de basis voor de keuze van deze route door de ooijpolder, omdat alleen vanuit Emmerich zowel Nederlanders als Duitsers konden starten. Gelukkig deed vervoermaatschappij Syntus het wel zeer genereuze aanbod om speciaal voor ons een extra bus in te zetten. Tenslotte dreigde de extreme hitte roet in het eten te gooien. Alle andere fiets- en wandelevenementen gingen niet door, maar wij durfden het uiteindelijk toch wel aan. Gelukkig daalde de temperatuur net op tijd een paar graden.

Het aantal te verwachten deelnemers was een gok, temeer omdat de werving in Nederland door het uitvallen van de trein moest lijden. Het werden toch nog 11 Nederlanders, en via de Birdy-Freunde website meldden zich zelfs nog 5 vlaamse deelnemers met plooifietsen. In Duitsland stapten al in Köln 7 deelnemers in en in Düsseldorf nog eens zo'n aantal. Het verlaten van de trein in Emmerich was daardoor al imposant.

Ausfalten

Daar vond de ontmoeting plaats tussen vlamingen, nederlanders en duitse deelnemers. De eerste groepsfoto moest natuurlijk gemaakt worden voor de vouwbus waarmee de Nederlanders naar Emmerich gekomen waren. Zonder groothoeklens ging dat niet.

Gruppenbild mit Faltbus

Met 32 deelnemers hebben we het tot dan toe bestaande rekord (20 deelnemers bij de Mittlere Erft-Tour, voorjaar 2005) flink overtroffen. Desondanks hebben we nog redelijk georganiseerd en gezellig kunnen fietsen. De tocht verliep eerst over de Rijnbrug en Rijndijk naar het eiland Schenkenschans. Achter de betonnen keerwand van het dorp, vroeger de houten palissade van de versterking die de nederlandse opstandelingen tegen de spanjaarden hadden opgericht, hebben we de eerste pauze doorgebracht.

over de Rijnbrug

De terugreis naar het vaste land ging met het voetveer, dat slechts 8 personen tegelijk kon vervoeren. Als je goed kijkt is ook de veerboot tamelijk vouwbaar. Als je goed nadenkt is bijna alles wel vouwbaar.

Schenkenschanz

Aan de overzijde ontmoetten we de 32e deelnemer: Jos uit Nijmegen van www.fietsdiensten.nl, die ons met zijn Kettwiesel verwelkomde. Bruno uit Gent zag onmiddellijk zijn kans schoon om tijdens de resterende reis met Jos te ruilen. Bruno op Kettwiesel en Jos op een Birdy Blue.

Probefahrt

Inmiddels begon de honger bij menigeen te knagen zodat we bij Bimmen, onderlangs de Rijndijk, de zeer uitnodigend uitziende Gartenwirtschaft indoken. De aankomst met onze groep met vooral bijzondere fietsen trok zeer veel aandacht.

Der Fuhrpark

Naast de Bike Friday plooitandem, ondervond ook de Hase Kettwiesel grote belangstelling. Weliswaar niet plooibaar, maar op z'n kont gezet toch zeer opmerkelijk geparkeerd. En rijdend deed het menige Birdy- en Brompton-fanaat watertanden.

Faltparken

Geheel in stijl bood de uitspanning ook plooibare ontspanning. Twee musici die zich na het inwerpen van kleingeld ontvouwden en op een echte tuba en een echte accordeon met vouwbalg gingen spelen. Fascinerend.

Faltmusik

Het personeel van de uitspanning was niet echt voorbereid op zo'n grote groep, waardoor de pauze behoorlijk uitliep. Na vertrek overschreden we na 100 meter dan eindelijk de nederlandse grens, op weg naar de Millingerwaard. Daar waar de Rijn zich voortdurende verlegt, en waar Rijn en Waal zich splitsen.Een dynamisch landschap, waar het vrij avontuurlijk fietsen was. Met onze kleine wieltjes en smalle bandjes was het maar moeilijk in al dat dynamische rivierzand dat de paden bedekte. Maar mooi was het.

Millingerwaard

We moesten nu wel even lopen en de fiets vooruitduwen. De Millinger Theetuinen hebben we maar overgeslagen. Het was er bomvol, en dat zou teveel tijd gaan kosten. Bovendien lieten we ons einddoel, het mooie kerkje van Persingen, ook maar schieten vanwege de tijd. Wel jammer, maar wie weet later nog eens?

Op de terugweg kwam er toch nog regen. BIj 26 graden voor velen zeer welkom. Grote regenbuien zorgden zelfs voor splitsing van de groep, waardoor enkelen in een Pizzeria de tocht eingigden, terwijl het grootste deel van de groep op de Emmerichse Rijnpromenade aan het bhier, en de koffie met koek gingen. Het bleek toen dat we, ondanks de inkorting van de tocht, toch nog 55 kilometer hebben gereden. Ook op de Rijnpromenade trokken we weer veel belangstelling met onze 'fietsjes'.

Kaffeepause auf der Rheinpromenade

Bij vertrek met trein, bus en auto brak het noodweer los, zodat het afscheid nemen iets moest lijden. Maar ach, een volgende keer maken we dat wel weer goed. Er wordt al stilletjes nagedacht over een 2e internationale Origami in 3 landen in het gebied van Limburg en Aken. En ook voor de eerstvolgende Rheinische Origami zijn al deze deelnemers weer uitgenodigd.

Tenslotte nog eens de gebruikelijke voertuig-statistiek (het blijft toch een beetje een freak show):

Plooibaar: 12 Bromptons, 11 Birdy's, 1 Bike Friday Tandem, 1 MiFa;
Onplooibaar: 1 Kettwiesel, 1 Pedelec, 1 Maxcycle en 4 Batavi.

Alle deelnemers en Syntus, bedankt voor je bijdrage aan het welslagen van deze tocht!

 

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© 2006 - letzte Aktualisierung: 20.08.2006
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